Sunday, November 30, 2014

Mi Segera Tingkatkan Risiko Penyakit Kardiovaskular


Pengambilan mi segera sebanyak tiga kali seminggu boleh meningkatkan lagi risiko penyakit kardiovaskular termasuk diabetes, strok, dan sakit jantung.

Penyelidikan terbitan Journal of Nutrition mendapati bahawa sistem penghadaman tubuh sukar untuk mencerna mi segera berbanding dengan mi segar. Hal ini kerana, menurut pakar gastrointestinal di Hospital Massachusetts, Boston, Braden Kuo, kebanyakan mi segera mengandungi bahan kimia Butil Tertier Hidrokuinon (TBHQ) iaitu pengawet makanan yang merupakan produk Biobutana yang digunakan dalam industri petroleum.

"Kami memasukkan sebuah kamera kecil ke dalam sistem penghadaman dan mendapati mi segera tidak mudah dicerna meskipun selepas dua jam dihadam dalam perut. Selain itu, ia juga mengandungi garam dan bahan pengawet yang tinggi. Semua ini boleh meningkatkan lagi risiko sakit jantung, strok, dan darah tinggi."

Sementara itu, ketua penyelidik, Dr. Hyun Joon Shin berkata, mi segera juga didapati memudaratkan kesihatan wanita. Bahan kimia toksik Bisfenol A yang ada dalam bekas polisterin yang turut diguna dalam bekas pembungkus mi segera boleh menjejaskan hormon estrogen sekaligus mengancam kesuburan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.