Sunday, November 30, 2014

Emas Rawat Barah Otak


Kajian terbaru mendapati bahawa serbuk emas boleh membantu pesakit barah otak melawan pertumbuhan serta penularan sel-sel barah.

Pakar perubatan British menggunakan kombinasi ubat barah Cisplatin dan serbuk emas yang begitu halus untuk membunuh sel-sel barah. Dalam manuver 'Kuda Trojan', zarah logam ini digunakan untuk memasukkan ubat di sel-sel yang sakit serta menghancurkannya.

Rawatan terkini itu direka khas untuk mengubati Gliobastomas iaitu ketumbuhan otak yang paling umum dan berbahaya. Seorang penyelidik, Sir Mark Welland dari Kolej St. John di Universiti Cambridge, menggunakan serbuk emas yang cukup halus dengan mudahnya masuk ke sel barah dan melekatkan Cisplatin padanya.

Kajian makmal ke atas sel barah pesakit menunjukkan bahawa emas akan mengeluarkan sinar-x setelah masuk ke sel ketumbuhan. Kemudian, ia melepaskan elektron negatif yang merosakkan sel-sel barah seterusnya memudahkan ubat tadi membunuh sel tersebut.

Welland menyebut bahawa rawatan "Kuda Trojan" ini boleh juga diguna pada jenis barah yang lain. Kombinasi emas dan ubat ini lebih berkesan daripada penggunaan salah satu bahan saja. Ia dipercayai boleh menghapuskan barah secara menyeluruh.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.