Tuesday, December 30, 2014

Pemakanan Musim Sejuk


Fahami Musim Sejuk dan Keperluan Tubuh

Musim sejuk di India selalunya mempunyai reputasi yang buruk. Terkenal sebagai musim selesema, musim demam dan musim penyakit berkaitan salur pernafasan yang berjangkit. Samalah di Asia Tenggara pun musim hujan atau musim air bah merupakan musim yang melibatkan penyakit-penyakit seperti demam, selesema, sakit mata, dan sebagainya.

Menurut kepada Maharesi Ayurveda, musim sejuk merupakan raja segala musim! Musim sejuklah musim yang bagus bagi kita mempertingkat ketahanan tubuh. Jika anda tahu keperluan tubuh maka musim sejuk itu bukanlah sesuatu musim yang melemahkan.

Dalam istilah Ayurveda, ketahanan tubuh melawan penyakit ini berkaitan rapat juga dengan penghadaman. Apabila penghadaman makanan itu kuat, maka selera makan pun baik dan ketahanan tubuh pun kuat. Perkara yang melemahkan penghadaman, maka ia pun melemahkan ketahanan tubuh. Ringkas saja... 

Di samping pemakanan dan gaya hidup, tedapat lagi punca lain yang boleh menggalakkan ketahanan tubuh itu. Antaranya adalah umur, ciri-ciri keturunan yang diwarisi, serta musim. Adalah tidak mustahil pun untuk memperkembang ketahanan tubuh dalam menghadapi jatuh naik kehidupan serta kekal kukuh tidak tumbang begitu cepat.

Musim sejuk sebenarnya adalah musim ketika alam semulajadi sedang bersedia untuk menjaga kita. Tahap penghadaman kita sebenarnya berada di tahap tertinggi pada musim sejuk. Kita akan terasa lapar pada musim sejuk dan penghadaman kita akan bergerak cepat menghancurkan makanan sekaligus memudahkan penyerapan makanan ke bahagian-bahagian tubuh.

Atas sebab ini, penting sekali orang ramai mengambil makanan yang meningkatkan ketahanan tubuh! Jadi, cubalah selak-selak rutin pemakanan menurut cara Ayurveda juga. Gaya pemakanan begini diwajibkan amalannya semasa musim sejuk. 

Musim sejuk ini, kenalah banyakkan berehat dan makan dengan betul. Musim lain pula kita harus lebih banyak memurnikan tubuh. Musim sejuk adalah musim membina rupakara dan menyediakan bekal buat tubuh seperti rambut, kulit dan kuku. 

Sangat bagus juga mengambil rasayana dan barangan berasaskan rempah kerana bahan-bahan ini akan diserap tubuh dengan lebih cepat pada musim sejuk.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.